شرکت BMW
شرکت BMW در سال ۱۹۱۶ توسط فرانتس یوزف پوپ برای تولید موتورهای هواگرد تأسیس شد و تا پایان جنگ جهانی دوم یعنی سال ۱۹۴۵، در این زمینه فعال بود.
![شرکت BMW](https://researchpedia.info/wp-content/uploads/2014/07/Franz-Josef-Popp-Founder-of-Bayerische-Motoren-Werke-AGBMW.jpg)
شرکتBMW مالک شرکتهای رولز-رویس موتور کارز و مینی است. در سال ۲۰۱۵ بامو با ۲٬۲۷۹٬۵۰۳ دستگاه وسیلهٔ نقلیه دوازدهمین تولیدکننده بزرگ خودرو در جهان بود. این شرکت اکنون در کشورهای آلمان، برزیل، چین، هند، آفریقای جنوبی، انگستان و ایالات متحده آمریکا کارخانه تولید خودرو دارد.
امروزه بیشتر سهام شرکت BMW در اختیار خانوادهٔ کوانْدْت قرار دارد (اشتفان کواندت ۲۹٪، و سوزان کوانْدْت کلاتن ۲۱٪). حدود نیمی از سهام این شرکت نیز در بازار بورس فرانکفورت در دسترس عموم سهامداران است.
![شرکت BMW](https://facts.net/wp-content/uploads/2023/09/19-astounding-facts-about-stefan-quandt-1695710502.jpg)
تاریخچه شرکت BMW
۱۹۱۶–۱۹۲۳: دوران تولید موتور هواپیما شرکت BMW
در آوریل سال ۱۹۱۷ وقتی کارل رپ شرکت BMW را ترک کرد، اسم آن به بایریشه موتورن ورکه تغییر یافت. نخستین محصول کارخانه، موتور هواپیمای بامو ۳آ بود. این موتور به مصرف کم سوخت و کارکرد مناسب در ارتفاعات بالا معروف بود. در نتیجهٔ سفارشهای بسیاری که ارتش آلمان برای موتور بامو ۳آ داشت، شرکت به سرعت توسعه یافت.
در سال ۱۹۱۸ و با پایان جنگ جهانی اول، کارخانه به دلیل پیمان ورسای مجبور شد، تولید موتور هواپیما را متوقف کند. برای ادامه فعالیت، شرکت به ساخت تجهیزات کشاورزی، لوازم خانگی و ترمز قطار روی آورد.
در سال ۱۹۲۲، کامیلو کاستیلیونی بامو و کلیه حقوق مربوط به این نام را خریداری کرد. کاستیلیونی، مالک شرکت دیگری به نام بایریشه فلوگنزه نیز بود که آن هم در زمینه قطعات هواپیما فعالیت میکرد.
کاستیلیونی نام کارخانه پیشین بامو را به Süddeutsche Bremse AG تغییر داد و بایریش فلوگنزه را بامو نام نهاد. کارخانه پیشین بایریش فلوگنزه با نام جدید بامو بازگشایی شد و به ساخت موتور برای اتوبوس، کامیون، تجهیزات کشاورزی و پمپ با نام تجاری بامو پرداخت.
تاریخچه رسمی شرکت BMW، تاریخ تأسیس شرکت را همان تاریخ افتتاح کارخانه بایریش فلوگنزه (۷ مارس ۱۹۱۶) میداند.
![شرکت BMW](https://cdn1.vogel.de/unsafe/540x0/smart/images.vogel.de/vogelonline/bdb/1662700/1662759/original.jpg)
۱۹۲۳–۱۹۳۹: دوران تولید موتور سیکلت و خودرو
با کمرنگ شدن محدودیتهای قطعنامه ورسای در سال ۱۹۲۳، شرکت BMW شروع به تولید موتورسیکلت مدل R32 کرد. بامو در سال ۱۹۲۸ با خرید کارخانه Automobilwerk Eisenach وارد عرصه خودروسازی شد.
شرکت Automobilwerk Eisenach از سال ۱۹۲۷ خودروی دیکسی ۳/۱۵ را تحت لیسانس شرکت انگلیسی آستین میساخت. بدین ترتیب دیکسی ۳/۱۵ نخستین خودروی تولیدی بامو لقب گرفت.
۱۹۳۹–۱۹۴۵: دوران جنگ جهانی دوم
با شروع جنگ جهانی دوم، بامو دوباره به تولید موتور هواپیما برای لوفت وافه (نیروی هوایی آلمان) روی آورد. در این دوران، کارخانه از نیروی کار اجباری مانند اسیران جنگی و زندانیان اردوگاه داخائو نیز استفاده میکرد.
۱۹۴۵–۱۹۵۹: دوران بازسازی پس جنگ
در دوران جنگ اکثر تأسیسات بامو بمباران و نابود شده بود، همچنین تأسیسات شرکت در آلمان شرقی نیز به تصرف شوروی درآمده بود و متفقین شرکت را از تولید موتور هواپیما و موتورسیکلت بازداشتند.
در این دوران ممنوعیت، کارخانه با استفاده از تجهیزات باقیمانده به تولید قابلمه، ماهیتابه و پاتیل پرداخت و سپس دیگر تجهیزات آشپرخانه و دوچرخه نیز تولید کرد.
در سال ۱۹۴۷ بامو اجازه یافت تولید موتور سیکلت را از سر گیرد. نخستین موتورسیکلت پس از جنگ بامو با نام R24 در سال ۱۹۴۸ به بازار عرضه شد.
در حالی که هنوز تولید خودرو برای بامو ممنوع بود، کارخانه انگلیسی BAC با استفاده از نقشههای به دست آمده از دفاتر بامو در هنگام جنگ، خودروهای پیش از جنگ بامو را در انگلستان تولید میکرد.
![شرکت BMW](https://bmwdean.com/1949-r24.jpg)
تولید خودرو در سال ۱۹۵۲ با تولید سدان بزرگ ۵۰۱ بالاخره آغاز گشت. در دهه ۵۰ بامو مدلهای سدان، کوپه و کانورتیبل در خط تولید داشت. در سال ۱۹۵۵ با هدف نفوذ به بازار خودروهای ارزانقیمت، خودروی کوچک Isetta را به بازار عرضه کرد.
![شرکت BMW](https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/93/BMW_Isetta_-_Flickr_-_mick_-_Lumix.jpg/280px-BMW_Isetta_-_Flickr_-_mick_-_Lumix.jpg)
۱۹۵۹–۱۹۶۸ دوران سخت و کلاس جدید
در سال ۱۹۵۹ بامو به شدت مقروض بود و روز به روز نیز ضرر میکرد. گرچه فروش مدل Isetta قابل قبول بود ولی سود بسیار کمی برای شرکت داشت. مدل ۵۰۱ نیز بهشمار کمی فروش میرفت و زیان آور بود.
همچنین در میانه دهه ۵۰ آلمانیها از خرید موتورسیکلت به سمت خودرو روی آوردند که باعث افت شدید فروش موتورسیکلتهای بامو شد. در این شرایط آمریکن موتورز و گروه روتس به دنبال خرید بامو بودند.
در مجمع عمومی سالانه بامو که در دسامبر ۱۹۵۹ برگزار شد، هاینس فیت (ریاست هیئت ناظر بر مدیریت شرکت) پیشنهاد ادغام با دایملر-بنز را مطرح کرد. سهامداران با این پیشنهاد مخالفت کرده و با سرپرستی فردریک ماترن به دنبال تأمین سرمایه کافی برای جلوگیری از ادغام گشتند.
در همان زمان برداران کواندت (هربرت و هرالد) با خریدن بخش عمدهای از سهام شرکت به سهامداران اصلی بدل گشتند و سرمایه لازم برای توسعه یک سری مدلهای جدید را فراهم آوردند.
در سال ۱۹۶۰ پروژهای که با نام کلاس جدید Neue Klasse تعریف شد، که هدفش توسعه چند خودرو در کلاس سدان چهاردر بود. محصولات این پروژه در سال ۱۹۶۲ به بازار عرضه شدند و شرکت BMW به عنوان یکی از برترین سازندگان خودروهای سدان اسپرت مطرح شد و شرکت را از بحران مالی نجات یافت.
۱۹۶۸–۱۹۷۸ دوران تولد سریهای ۳، ۵ و ۷
در سال ۱۹۶۸ شرکت BMW نخستین موتور شش سیلندر خطی خود را پس از جنگ جهانی دوم توسعه داد. این موتور بر روی مدلهای سدان «سری شش جدید» (که سپس سری ۷ نام گرفت) و کوپه «سری شش جدید» (که سپس سری ۶ خوانده شد) نصب گردید.
در سال ۱۹۷۲ نخستین سری ۵ به بازار عرضه شد تا جایگزین «کلاس جدید» شود. در سال ۱۹۷۶ با استفاده از همین پلتفرم، سری ۶ به بازار عرضه شد. سری ۳ که سدان کوچک بامو بود نیز در سال ۱۹۷۵ معرفی گشت. با معرفی سدان بزرگ سری ۷ در سال ۱۹۷۸ محصولات شرکت BMW کامل شد.
![شرکت BMW](https://s1.cdn.autoevolution.com/images/gallery/BMW-7-Series--E23--1647_30.jpg)
۱۹۷۸–۱۹۸۹ دوران تولد بخش ام
در سال ۱۹۷۸ بامو ام۱ با همکاری لامبورگینی به عنوان نخستین خودروی موتور وسط بامو توسعه یافت. این نخستین خودروی تولید شده توسط بخش ام شرکت بود.
در سال ۱۹۸۰ بخش ام با تولید بامو ۵۳۵ براساس اتاق E12 سری پنج، نخستین مدل خود را براساس یک خودروی عادی توسعه یافته بود، به بازار عرضه کرد. بامو ام۵ نیز که بر اساس اتاق E28 ساخته شده بود، در سال ۱۹۸۵ به بازار عرضه شد. در همین سال بامو ام۳ نیز معرفی شد.
![شرکت BMW](https://ph-classic-prod-images.s3.amazonaws.com/nimg/45487/DSC_9103.jpg)
در این دوران نخستین موتور دیزل شرکت BMW با نام M21، نخستین خودروی چهارچرخ محرک بامو با نام E30 325iX و نخستین استیشن واگن ب ام نیز به بازار عرضه گشتند. همچنین در سال ۱۹۸۶ اولین موتور وی ۱۲ خود را در بامو سری ۷ معرفی کرد.
۱۹۹۰-تاکنون
در سال ۱۹۹۴شرکت BMW شرکت روور انگلستان را خریداری کرد. هر چند این خریداری از نظر مالی شکست خورد و ب ام و زیان مالی هنگفتی را متحمل شد بهطوریکه تا سال ۲۰۰۰ بخشهای اعظم روور به شرکتهای مختلف فروخته شدند و تنها مینی در مالکیت بامو باقی ماند.
همچنین در سال ۱۹۹۸ بامو شرکت صاحبنام رولز-رویس موتور کارز را خریداری کرد که تاکنون نیز آن را در اختیار دارد.
سخن آخر
برای مشاوره بیشتر یا خرید محصول میتوانید با شماره 09353027642 از طریق تلگرام یا واتساپ در تماس باشید.
کیمیا گستر با بیش از 25 سال سابقه در زمینه بلبرینگ و بیرینگ آماده پاسخگویی به سوالات شماست.