شرکت تسلا
شرکت تسلا (به انگلیسی: Tesla, Inc.) شرکت خودروسازی چندملیتی آمریکایی است که در زمینه طراحی، توسعهٔ فناوری و تولید خودروهای برقی و قطعات موردنیاز خودروها و قطارهای برقی فعالیت میکند.
شرکت تسلا همچنین تولیدکنندهٔ پکیجهای باتری لیتیم-یون برای دیگر خودروسازها، مانند تویوتا و مرسدس-بنز است.
تسلا موتورز در سال ۲۰۰۰ توسط ابرهارد جفری استریل و مارک تارپنینگ تأسیس شد و ادای احترام به مخترع و مهندس برق نیکولا تسلا است. ایلان ماسک هماکنون بهعنوان مدیرعامل اجرایی تسلا فعالیت میکند. سهام تسلا در بازار بورس نزدک معامله میشود.
تاریخچه شرکت تسلا
داستان شرکت تسلا هم به مانند بسیاری دیگر از شرکتهای سرشناس در زمینه فناوری، از سیلیکونولی و رشد انفجاری شرکتها و استارتآپهای متنوع در بستر دوران شکوفایی اقتصادی _ سیاسی آمریکای پس از جنگ جهانی شروع میشود. اما بنیانگذار تسلا موتورز دقیقاً کیست؟
داستان شرکت تسلا در حقیقت به دهه ۱۹۹۰ و گروهی از مهندسان جوان بازمیگردد. در این میان دو نام کلیدی و دو بنیانگذار تسلا بهشمار میروند. یکی از نخستین تولیدات ایشان در زمینه کتابخوانهای الکترونیکی با تأسیس شرکت کوچکی به نام NuvoMedia در سال ۱۹۹۸ بود.
اما ایده ساخت خودروهای الکتریکی چیزی بود که ذهن آنها را به شدت به خود مشغول ساخته بود. ساخت خودروی الکتریکی مخلوق ذهن مارتین ابرهارد و همکارانش نبود. در همان زمان شرکتهای مختلفی به این مسئله مشغول بودند و ابرهارد و تارپنینگ بهطور مستمر به بررسی تجربیات این شرکتها میپرداختند.
یکی از این موارد مربوط به شرکتی با عنوان AC Propulsion بود که ایدههایی در این زمینه آزموده بود. ابرهارد و تارپنینگ در نهایت در سال ۲۰۰۳ با حفظ همکاری با شرکت مذکور دست به راهاندازی شرکتی زدند تا بهطور تخصصی به ساخت خودروهای پاکسوز برقی با باتریهایی قوی بپردازد که نقایص و مشکلات نمونههای پیشین را نداشته باشد.
در سال ۲۰۰۴ یعنی یک سال پس از تأسیس این شرکت، ایلان ماسک با ارائه طرح اولیه موتورهای سری A موفق شد سرمایه و بودجه این شرکت را به ۷ و نیم میلیون دلار افزایش دهد.
جذب سرمایه ۷٫۵ میلیون دلاری سرمایهگذاری چون ایلان ماسک که بعدتر سمت ریاست هیئت مدیره شرکت را نیز کسب کرد برای آنها از اصلیترین گامها بود. به این ترتیب تیم تسلا در سال ۲۰۰۴ با اعضای اصلی خود یعنی جیبی استرابل، یان رایت، ایلان ماسک، مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ طرح اولین خودروی الکتریکی خود تحت عنوان رودستر را به مرحله کمال رساند.
اهداف شرکت تسلا
هدف اصلی شرکت تسلا تجاریسازی خودروی برقی بود. به این منظور کار خود را با تولید ماشین اسپرت لوکس آغاز کرد و سپس به سمت تولید ماشینهایی همچون سدان و خودروی کامپکت ارزان قیمت رفت.
پشتیبانی دولتی
در ژوئن ۲۰۰۹ تسلا ۲٫۴۶۵ میلیارد دلار آمریکا وام با سود را از وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا دریافت کرد. این بودجه بخشی از برنامه ۸ میلیارد دلاری وام به تولید خودروهای با فناوری پیشرفته تر بود و از تولید تسلا مدل اس و نیز فناوری پاوِرتِرِین حمایت کرد.
ساخت خودرو شرکت تسلا
نخستین تولید تسلا، خودروی تمامبرقی تسلا رودستر است. این خودرو نخستین خودرویی است که از باتری یون لیتیمی در بازه بیشتر از ۳۲۰ کیلومتر (۲۰۰ مایل) برای هر شارژ استفاده مینماید.
نوع اسپرت این مدل، شتاب صفر تا صدی معادل ۳٫۷ ثانیه را دارا است. در فاصله سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ این شرکت تعداد ۲٫۲۵۰ دستگاه رودستر تسلا را در ۳۱ کشور به فروش رساند.
در سال ۲۰۱۶ تسلا بیش از ۷۶ هزار خودرو تولید کرد. در سهماهه نخست سال ۲۰۱۷، ۲۵ هزار دستگاه خودروی الکتریکی عرضه کردهاست.
رانندگی خودکار
از ویژگیهای مهم خودروهای شرکت تسلا قابلیت رانندگی خودکار یا همان اتو پایلوت است. این شرکت ادعا میکند که این قابلیت میتواند احتمال تصادف را کاهش دهد.
پیشرفتهای جدید اتوپایلوت تسلا توانایی شناخت حد سرعت مجاز و تشخیص چراغهای راهنمایی است. ویژگی Speed Assist یا کمک سرعت، باعث افزایش صحت دادههای اتوپایلوت در جادههای محلی و تشخیص محدودیتهای سرعت در جادهها شده و رانندگی ایمنتری را به ارمغان میآورد.
صدرنشینی شرکت تسلا
در آوریل سال ۲۰۱۷ گروه خودروسازی تسلا با پیشی گرفتن از شرکت جنرال موتورز ارزشمندترین شرکت خودروسازی در بازار بورس سهام در آمریکا (نزدک) شد. به طوریکه ارزش کل سهام تسلا به رکورد ۵۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسید و از ارزش سهام ۴۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری جنرال موتورز بالاتر رفت. علت این رشد سهام، افزایش محبوبیت خودروهای الکتریکی، بهبود عمر باتریهای آنها و افزایش تقاضا برای خرید این نوع خودروها بودهاست.
در سال ۲۰۱۵، تنها ارزش سهام دو شرکت گروه فولکسواگن آلمان و تویوتا ژاپن بالاتر از این شرکت قرار داشتهاست.
در سال ۲۰۲۱ این شرکت با اختلاف بالا بزرگترین شرکت تولیدی جهان و بزرگترین شرکت خودرو سازی جهان شد و مجموع درآمدش حدود ۸۰۰ میلیارد دلار شده.
شارژ باتری های شرکت تسلا
تسلا شارژ شبانه در خانه را به عنوان روش اصلی شارژ توصیه میکند. بهطور کلی، راحتی اتصال یک شبه به برق بیشتر از فاصله زمانی شارژ طولانیتر است.
برای شارژ خارج از خانه، تسلا با کسب و کارها برای نصب اتصالات دیواری تسلا برای ارائه یک شبکه شارژ به نام مقصد تسلا مشارکت کردهاست. تجهیزات نیز توسط تسلا به صورت رایگان یا با قیمتی با تخفیف در اختیار مشاغل قرار میگیرد. این کسب و کار مسئول هزینه برق هستند. همه شارژرهای مقصد در دسترس عموم نیستند، زیرا برخی از مشاغل آنها را فقط به مشتریان، کارمندان یا ساکنان محدود میکنند.
تسلا یک شبکه جهانی از ایستگاههای شارژ ۴۸۰ ولتی را اداره میکند. شبکه تسلا تنها برای وسایل نقلیه تسلا قابل استفاده است، جدا از کشورهای منتخب در اروپا که تسلا در حال حاضر پایلوت سوپرشارژ غیر تسلا خود را اجرا میکند. سختافزار سوپرشارژ در تمام خودروهای جدید و اکثر نسخههای قبلی استاندارد است. سوپرشارژر یک ایستگاه شارژ سریع DC است که تا ۲۵۰ کیلووات نیرو ارائه میکند و به ۱۵ مایل (۲۴ کیلومتر) در دقیقه افزایش میدهد.
شرکت تسلا در اصل مدل S را طراحی کرد تا امکان تعویض سریع باتری را فراهم کند، که مونتاژ خودرو را نیز تسهیل میکرد. در سال ۲۰۱۳، تسلا یک عملیات تعویض باتری را نشان داد که حدود ۹۰ ثانیه طول میکشد، تقریباً نیمی از زمانی که برای پر کردن یک مخزن خالی گاز طول میکشد. تسلا در ابتدا قصد داشت از تعویض گسترده باتری پشتیبانی کند، اما ظاهراً به دلیل عدم علاقه مشتریان، این طرح را رها کرد.
شرکت تسلا متهم شدهاست که با راهاندازی برنامه «تعویض باتری» که هرگز در دسترس عموم قرار نگرفت، سیستم هیئت منابع هوایی کالیفرنیا را برای اعتبار وسایل نقلیه بدون آلایندگی بازی میکند. تسلا در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که باتریها را به بدنه ادغام میکند تا قدرت را افزایش دهد و وزن و هزینه را کاهش دهد.
تولیدات شرکت تسلا
تسلا رودستر (نسل اول)
تسلا رودستر نسل یک، یک خودروی اسپورت برقی و نخستین محصول شرکت تسلا موتورز است. این خودرو بر پایهٔ شاسی لوتوس الیس ساخته و از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ تولید شدهاست. رودستر نخستین خودروی تمام برقی تولید انبوه قانونی برای بزرگراه بود که از سلولهای باتری یونلیتیم استفاده کرد و نخستین خودروی تمام برقی تولیدی بود که به ازای هر بار شارژ بیش از ۳۲۰ کیلومتر (۲۰۰ مایل) میپیمود.
همچنین نخستین خودروی تولیدی بود که در ۶ فوریهٔ ۲۰۱۸ توسط موشک فالکون هوی در یک پرواز آزمایشی به فضا پرتاب شد.
شرکت تسلا حدود ۲۴۵۰ دستگاه خودروی رودستر نسل یک را در بیش از ۳۰ کشور فروخت،و بسیاری از آخرین رودسترها در سه ماههٔ چهارم سال ۲۰۱۲ در اروپا و آسیا فروخته شدند.
شرکت تسلا از اوایل سال ۲۰۱۰، رودسترهای فرمان سمت راست تولید کرد. رودستر برای انگیزانندههای دولتی برای خودروهای برقی در چندین کشور واجد شرایط بود.
بر پایهٔ گزارش سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحده، رودستر نسل یک میتواند ۳۹۳ کیلومتر (۲۴۴ مایل) را با یک بار شارژ طی کند و بسته به نوع باتری لیتیم یون خود، در ۳٫۷ یا ۳٫۹ ثانیه از ۰ تا ۹۷ کیلومتر بر ساعت (۰ تا ۶۰ مایل بر ساعت) شتاب بگیرد. حداکثر سرعت این خودرو ۲۰۱ کیلومتر بر ساعت (۱۲۵ مایل بر ساعت) است.
![تولیدات شرکت تسلا](https://www.sportscarmarket.com/wp-content/uploads/2018/02/2008-tesla-roadster-front.jpg)
مشخصات
مراحل تولید این اتومبیل نوظهور توسط مارتین ابرهارد با تأمین منابع مالی از میلیاردرهای اینترنتی مثل بنیانگذاران شرکت پیپل (Pay pal) صورت گرفتهاست.
این اتومبیل نیروی خود را تماماً از باتری به دست میآورد. رودستر تسلا نیروی خود را در تقریباً ۷۰۰۰ باتری قابل شارژ لیتیوم-یونی ذخیره میکند. این باتریها دقیقاً همانند باتریهایی هستند که در کامپیوترهای لپتاپ بهکار میروند.
سوابق مهندسی ابرهارد، به او دانش ساخت اتومبیلی با بالاترین کارایی را دادهاست. او میگوید ایده ساخت این اتومبیل را از ایدههای مشابه و نوظهور دیگران، مثل پرستون تاکر و جان دلرون در صنعت اتومبیل به ذهن او رسیدهاست.
به جای اختراع نوع جدیدی از باتریها، وی از همان باتریهای لیتیوم-یون استفاده کرد، چون وی در صنایع کامپیوتر نیز دست داشت و میدانست این صنایع، برای پیشرفتشان کار میکنند و وی میتواند از نتیجه آنها استفاده کند.
شرکت تسلا از یک اتومبیل ایدهای به مرحله تولید رسیدهاست و ظرف کمتر از سه سال برای فروش عرضه شدهاست. اولین نمونهها در کارخانههای شرکت لوتوس در انگلستان تولید شده و در ژوئیهٔ ۲۰۰۸ فروش عمده آن در ایالت کالیفرنیای آمریکا آغاز شد.
تسلا رودستر (نسل دوم)
تسلا رودستر (انگلیسی: Tesla Roadster) یک خودروی برقی اسپرت است که توسط شرکت تسلا موتورز تولید خواهد شد. این خودرو با شتاب ۰ تا ۶۰ مایل بر ساعت (۰ تا ۹۷ کیلومتر بر ساعت) در ۱٫۹ ثانیه، یک خودروی مجاز به خیابانروی مونتاژ شده سریع است. از این خودرو در نوامبر ۲۰۱۷ رونمائی شد.
نام رودستر این خودرو از یکی از خودروهای قدیمی تسلا به نام تسلا رودستر گرفته شدهاست.
![تولیدات شرکت تسلا](https://www.teslarati.com/wp-content/uploads/2018/10/tesla-roadster-2020-3.jpg)
تسلا مدل اس
تسلا مدل S (به انگلیسی: Tesla Model S) یک خودروی لیفتبک برقی است و مدل پرچمدار شرکت تسلا محسوب میشود. مدل اس یک خودروی چهار چرخ محرک با طراحی دو موتوره است، اگرچه نسخههای قبلی مدل اس موتور عقب و چرخ عقب محرک بودند.
مدل پایه تسلا اس در ۶٫۵ ثانیه از صفر به صد میرسد، و با شارژ کامل باتری ۱۶۰ مایل (۲۶۰ کیلومتر) مسافت را میپیماید. ۱۰۰۰ نمونه اول این ماشین از نوع Signature Series هستند که مجهز به باتریهایی با توانایی پیمودن ۳۰۰ مایل (۴۸۰ کیلومتر) میباشند. مدت زمان مورد نیاز برای شارژ کردن باتریهای آن بستگی به ظرفیت باتریها و جریان و ولتاژ شارژر دارد.
با یک شارژر ۲۴۰ ولت و ۲۰ کیلو ولت به ازای هر ساعت شارژ ۱۰۰ کیلومتر را میپیماید. شارژ کامل باتری ۸۵ کیلوواتی ۵ ساعت طول میکشد. همچنین با تجهیزات سیستم Quick charge به مدت ۴۵ دقیقه میتوان ۸۵٪ باتری را شارژ نمود. تعویض باتری آن هم در کمتر از ۲ دقیقه امکانپذیر است.
مشخصات
کارایی
شتاب مدل پایه ۱۷۳۵ کیلوگرمی آن بر طبق اعلام شرکت سازنده ۶٬۵ ثانیه برای سرعت صفر تا صد کیلومتر است. ضریب درگ آن بر طبق ادعای شرکت تسلا موتور ۰٫۲۲ است که توسط هیچ شرکت دیگری تأیید نشدهاست. مدیر شرکت تسلا موتور ایلان ماسک در ماه اکتبر ۲۰۱۱ اعلام کردهاست که یک نوع اسپرت مدل اس هم تولید خواهد شد که بر طبق ادعای شرکت رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت آن ۴٬۴ ثانیه طول میکشد.
در اوت ۲۰۱۶، تسلا مدل P100D که بالاترین مدل میباشد را معرفی نمود. P100D یک باتری 100kwh دارد و صفر تا ۹۷ کیلومتر (۰ تا ۶۰ مایل) را در ۲٫۵ ثانیه طی میکند. این خودرو میتواند ۳۰۰ مایل معادل ۴۸۵ کیلومتر را طی نماید.
باتری
مدل پایه آن با باتری ۴۲ کیلووات ساعتی در حالت شارژ کامل ۱۶۰ مایل (۲۶۰ کیلومتر) را میپیماید(۱۰۸ مایل به ازای هر گالن سوخت). باتریهای بزرگتر با ظرفیت بیشتر هم وجود دارند که شامل نوع ۶۵ کیلووات ساعتی با برد ۲۳۰ مایل (۳۷۰ کیلومتر) و ۸۵ کیلووات ساعتی با برد ۳۰۰ مایل (۴۸۰ کیلومتر) میباشند.
این ماشین دارای باتریهای قابل تعویض و یک رایانه با نمایشگر ۱۷ اینچ با قابلیت اتصال به نسل سوم شبکه موبایل به منظور اتصال به سرویسهای آنلاین مانند کنترل باتری از راه دور است. شرکت سازنده تسلا مدل s باتریهای این خودرو را ۷ سال ضمانت نمودهاست. لازم است ذکر شود باتری این خودرو به صورت کاملاً مسطح در کف خودرو جاسازی شدهاست و وزنی معادل ۵۰۰ کیلوگرم دارد.
قیمت
با باتری ۶۰ کیلو وات ساعت با توان ۳۰۲ اسب بخار: ۶۳٬۵۷۰ دلار
با باتری ۸۵ کیلو وات ساعت معمولی با توان ۳۶۲ اسب بخار: ۷۵٬۰۷۰ دلار
با باتری ۸۵ کیلو وات ساعت بهینه با توان ۴۱۶ اسب بخار: ۸۷٬۰۷۰ دلار
امنیت
مدل S از ابتدا به عنوان یک وسیله نقلیه الکتریکی ساخته شدهاست. این خودرو با معماری با استحکام بالا و باتری پرقدرت، دارای امنیت زیادی بوده به طوری که امنیت سرنشینان را حفظ و خطر واژگونی را کم میکند. هر مدل S جدید شامل آخرین ویژگیهای ایمنی فعال تسلا، مانند ترمز اضطراری خودکاریست که بدون پرداخت هیچ هزینه اضافی به مشتریان ارائه میشود.
![تولیدات شرکت تسلا](https://www.vcentrum.pl/wp-content/uploads/2023/07/DSC04299.jpg)
تسلا مدل ایکس
تسلا مدل ایکس (به انگلیسی: Tesla Model X) نام نوعی خودروی برقی و اولین محصول چهار در شاسی بلند شرکت تسلا موتورز ااین اتومبیل نیروی خود را تماماً از باتری به دست میآورد.ست. نام آن از نام نیکولا تسلا مخترع صربستانی-آمریکایی موتورهای برق متناوب گرفته شدهاست. تاریخ تحویل اولین نمونه آن ماه ژوئیه ۲۰۱۴ بوده است.
![تولیدات شرکت تسلا](https://www.cnet.com/a/img/resize/50a2b0406834f3b07d90495e3fac989d6bf51af3/hub/2016/04/28/5a91e8fc-14bc-4c22-abe4-b990073328d2/2016-tesla-model-s-19-of-43.jpg?auto=webp&width=768)
تسلا مدل ۳
تسلا مدل ۳ (به انگلیسی: Tesla Model 3) (“☰”) یک خودرو تمام برقی چهار در سدان کامپکت که توسط تسلا موتورز طراحی و ساخته شدهاست. این خودرو در ۳۱ مارس ۲۰۱۶ برای نخستین بار معرفی شد و تولید آن برای مشتریان به صورت انبوه پایان سال ۲۰۱۷ و ابتدای سال ۲۰۱۸ آغاز شد
تا ۷ آوریل ۲۰۱۶، یعنی یک هفته پس از معرفی، مسئولان رسمی شرکت تسلا اعلام کردند که میزان ۳۲۵٬۰۰۰ سفارش خرید برای مدل ۳ ثبت شدهاست، رقمی بیش از ۳ برابر میزان فروشی که مدل اس تا پایان سال ۲۰۱۵ داشت. این سفارش خرید نشان دهنده پتانسیل فروش بیش از ۱۴ میلیارد دلار است.
همینطور تا ۱۹ آوریل، تسلا نزدیک به ۴۰۰٬۰۰۰ سفارش دریافت کرد. عرضه رسمی این خودرو از ۲۸ ژوئیه ۲۰۱۷ آغاز شد.
اطلاعات کلی
طبق گفته مسئولان شرکت تسلا این خودرو تمام الکتریکی دامنه پیمایشی دستکم برابر با ۵۶۰کیلومتری (۳۴۸ مایل) داشته و برای نشستن ۵ نفر جای کافی دارد. این خودرو دارای هر ۲ صندوق جلو و عقب بوده و همینطور قادر به شتابگیری ۰–۱۰۰ کیلومتر بر ساعت (۰–۶۰ مایل بر ساعت) در کمتر از ۳ ثانیه میباشد. انتظار میرود مدل ۳ ضریب اصطکاکی برابر ۰٫۲۱ دارا باشد، میزانی کمتر از ضریب درگ مدل اس (۰٫۲۴)، که کمترین میزان در بین تمامی خودروهای در حال تولید میباشد.
ماسک گفتهاست مدل محور عقب محرک پایه آن دارای نیروی غلتشی زیادی بر روی یخ میباشد که حاصل واکنش سریع گشتاور موتور الکتریکی است.
طی مراسم معرفی، شرکت تسلا اعلام نمود شروع قیمت از ۳۵٬۰۰۰ دلار پیش از اعمال انگیزانندههای دولتی خواهد بود. هرچند پس از افزودن موارد اختیاری به خودرو، مدیرعامل تسلا ایلان ماسک پیشبینی نمود که میانگین قیمت فروش نزدیک به ۴۲٬۰۰۰ دلار خواهد بود.
![تولیدات شرکت تسلا](https://res.cloudinary.com/unix-center/image/upload/c_limit,dpr_3.0,f_auto,fl_progressive,g_center,h_240,q_auto:good,w_385/bcgu2sqbeb74vybib9ym.jpg)
تسلا سایبرتراک
تسلا سایبرتراک (به انگلیسی: Tesla Cybertruck) یک خودروی تمام الکتریکی در سبک وانت است که توسط شرکت تسلا طراحی و ساخته میشود. سایبرتراک در سه مدل با رنجها و شتابهای مختلف عرضه میشود.
گرانترین نسخه این خودرو دارای سه موتور است و با هربار شارژ ۸۰۰ کیلومتر دوام میآورد. این نسخه همچنین دارای شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت برابر با ۲٫۹ ثانیه است. این خودرو همچنین در دو حالت چهارچرخ متحرک و محور عقب عرضه میشود. ایلان ماسک اعلامکرده این خودرو قصد رقابت مستقیم با فورد سری-اف را دارد. سری اف پرفروشترین وانت پیکاپ در ایالات متحده آمریکا است.
![تولیدات شرکت تسلا](https://s3-prod-canada.autonews.com/s3fs-public/tesla-cybertruck.jpg)