شرکت ایران خودرو
شرکت ایران خودرو قبل از انقلاب 1357
شرکت ایران خودرو (با نام تجاری ایکو، IKCO) یک شرکت خودروسازی ایرانی است که دفتر مرکزی آن در تهران قرار دارد و در مرداد ۱۳۴۱ دو برادر بهنامهای احمد و محمود خیامی آن را بنیان نهادند.
این شرکت نخست ایران ناسیونال نام داشت و نخستین گروه تولیدات آن، گونهای اتوبوس بود.
در سال ۱۳۴۵، با قراردادی با شرکت روتس انگلستان، ایران ناسیونال برنامهریزی تولید پیکان را انجام داد و از ۲۴ اردیبهشت ۱۳۴۶ کارخانهٔ ویژهٔ آن گشایش یافت و ساخت انبوه آن کلید خورد.
از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ پیکان در مدلهای کارلوکس، جوانان، استیشن و وانت ساخته شد. انواع کامیون، اتوبوس، مینیبوس و آمبولانس نیز در این سالها با همکاری دایملربنز در این شرکت تولید میشد.
![شرکت ایرانخودرو](https://boogh.ir/media/AZuauTQG.jpg)
در سال ۱۳۵۲، شرکت هدفگذاری کرد که به خودکفایی برسد و محصولاتی تمام ایرانی به فروش برساند. در این راستا، چندین کارخانه و شرکت تامینکننده در سراسر ایران تأسیس شد.
شرکت ایران خودرو بعد از انقلاب 1357
شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۵۶ دارای قصد جدی برای تولید جایگزین پیکان بود که با وقوع انقلاب ۱۳۵۷ و جنگ ایران و عراق، پروژه برهم زدهشد و پس از جنگ، این شرکت با پژو فرانسه و شریکهای خارجی برای تولید خودروهای تازه در ایران به توافق رسید.
در دههٔ ۱۳۶۰، این شرکت با توجه به آشفتگی اقتصادی ایران، تا نزدیکی تعطیلی کامل پیش رفت که با اعلام آمادگی پژو برای همکاری، ایران خودرو دچار تحولی بزرگ شد.
پژو به شریک شرکت ایران خودرو در ایران تبدیل شد و محصولات این شرکت را در شمار بسیار بالا در ایران به فروش رساند. پژو ۴۰۵، ۲۰۶، ۲۰۷ و پارس توانستند بخش بزرگی از بازار ایران را در اختیار بگیرند که سود قابلتوجهی برای شرکت فرانسوی داشت.
شرکت ایران خودرو با رنو، دیگر شرکت خودروسازی فرانسوی نیز همکاری کرد و تندر ۹۰، از محصولات ارزانقیمت این شرکت را به شکلی موفق در بازار ایران به فروش رساند.
بسیاری از کارشناسان ایرانی باور دارند که با نبود مدیریت درست، ایران خودرو از شرکتی خودکفا به یک ابزار فروش برای شرکتهای خارجی تبدیل شده است.
با این وجود، این شرکت چندین خودروی کاملاً اختصاصی از جمله سمند تولید کرده است که نخستین خودروی ملی ایران نامیده شد. زیباترین خودروی این شرکت دناپلاس می باشد
![شرکت ایرانخودرو](https://itoll.com/news/wp-content/uploads/2024/02/dena1.webp)
نخستین خودروی ایرانی
با ایجاد مرکز پژوهش، در دهه ۱۳۷۰ طراحی سمند روی پلتفرم پژو ۴۰۵ صورت گرفت و این خودرو در سال ۱۳۸۱ به تولید انبوه رسید.
این برای نخستینبار بود که یک شرکت ایرانی، خودرویی با طراحی ویژه خود را میسازد و پس از این،شرکت ایران خودرو قادر بود طرحهای گوناگونی بر روی سمند بگذارد و محصولات ویژهٔ خود را به فروش برساند.
این خودرو توانست موفقیت بسیاری در فروش کسب کند و تولید آن تا دهه ۲۰۲۰ ادامه یافت. ادامه یافتن تولید خودرو به همان شکل پیشین، باعث شد ایرادات فراوانی به این خودرو گرفته شود که به دلیل به روز شدن استانداردها در جهان بوده است.
بسیاری از کارشناسان به ایمنی و عملکرد این خودرو ایراد گرفته و معتقدند تولید آن نباید تا دههها به همان شکل ادامه مییافت.
در سال ۱۳۸۲، پروژههای پارس سال، سمند سال و پژو ۲۰۶ صندوقدار آغاز گردید و در سال ۱۳۸۳ نیز چند تغییر جزئی در خودروها اعمال شد و مدلهایی به آنان افزوده شد.
در سال ۱۳۸۴، خودروی پیکان از فهرست محصولات شرکت ایران خودرو حذف شد. در این سال همچنین موتوری با عنوان «موتور ملی» پایه گازسوز طراحی شد. در سال ۱۳۸۵، خط تولید موتور ملی با حضور رئیسجمهوری ایران راه اندازی شد.
در همین سال پروژههای فرامرزی تولید سمند آذربایجان، بلاروس، سوریه و ونزوئلا به بهرهبرداری رسیدند. در توافقی جدید با یک شرکت خارجی، در این سال ال نود، با همکاری شرکت رنو به فهرست محصولات شرکت افزوده شد.
در سال ۱۳۸۶ نیز ایران خودرو خطوط تولید خود را تبریز، سنگال و مصر راه اندازی و محصول جدید سمند سورن به بازار ارائه نمود.
![شرکت ایرانخودرو](https://cdn.asriran.com/files/fa/news/1402/7/1/1640958_188.jpg)
در سال ۱۳۸۷، این شرکت خودرویی با نام رانا طراحی کرد که بر پایه محصولات شرکتهای خارجی بوده است و شباهت بسیاری به پژو ۲۰۶ دارد. در این سال ایران خودرو به عنوان صادرکننده نمونه ایران، جایزه ملی صادرات را کسب کرد.
در سال ۱۳۸۹، رکورد تولید ۷۵۵٫۵۵۵ دستگاه خودرو سبک برای نخستینبار در تاریخ خاورمیانه، توسط ایران خودرو انجام شد.
نزدیک به نیمی از سهم تولید خودرو سبک کشور در اختیار شرکت ایران خودرو قرار گرفت و این شرکت در سودآوری و اشتغالزایی در ایران بسیار موفق عمل کرد.
ادامه عرضه خودروهای شرکتهای خارجی
پایان سال ۱۳۹۰، ایران خودرو همچنان از رکوردشکنیهای پیدرپی تولید خود سود میبرد که پژو پس از ۲۰ سال به همکاری با شرکت ایران خودرو پایان داد. سپس نیز تحریمهای علیه ایران هرچه بیشتر بر این خودروساز ایرانی فشار آوردند.
با همه مشکلات، ایران خودرو پس از برنامه جامع اقدام مشترک، دوباره با پژو به توافق دست یافت تا محصولات جدیدتر این شرکت را در ایران تولید و به فروش برساند.
ایران خودرو در پسابرجام در تلاش بود تا با فیات و فولکسواگن نیز به توافقاتی برسد اما چنین نشد. پس از سرمایهگذاری قابلتوجه ایران خودرو برای شراکت دوباره با پژو، باز هم این شرکت به دلیل تحریمها علیه ایران، از توافق خارج شد و برنامههای همکاری ناتمام ماندند.
با این حال گزارشهایی منتشر شد که نشان میداد ایران خودرو بر پلتفرم پژو ۳۰۱ تسلط پیدا کرده است و امکان تولید خودروهایی مانند تارا بر پایهٔ آن را دارد.
تبدیل شدن به ابزار فروش شرکتهای خارجی
پس از موفقیتهای فراوان ایران خودرو در تولید و فروش خودروهای پژو و رنو در بازار ایران، بسیاری از کارشناسان ایرانی باور دارند که با عدم مدیریت درست، ایران خودرو از شرکتی خودکفا به یک ابزار فروش برای شرکتهای خارجی تبدیل شده است.
به نحوی که بهجای سرمایهگذاری در طراحی و داخلیسازی خودروها، تنها محصولات شرکتهای خارجی را برای آنان به فروش رسانده و بدون انتقال درست فناوری، برندهای آنان را تقویت میکند.
بسیاری از کارشناسان مقایسههایی میان ایران خودرو و رقبای آسیایی این شرکت انجام داده و باور دارند که در سالهای گذشته، در صورت تمرکز بر پژوهش و طراحی، این شرکت میتوانست بخش مناسبی از بازارهای جهانی را نیز در اختیار بگیرد.
با این وجود، رسانه دنیای اقتصاد، ساخت و طراحی سمند را «گامی بلند در گذر از مونتاژ» اعلام کرده است.
بر اساس گزارشی در سال ۲۰۱۹، شرکتهای فرانسوی رنو و پژو، سود قابل توجهی از بازار ایران به دست آوردهاند و حضور نداشتن در ایران، به زیان این شرکتها و اقتصاد فرانسه است.
آکسین چک که مقر آن در هانوفر آلمان است، در یک گزارش تحلیلی، میزان کاهش ارزش سهام شرکت پژو را به دلیل خروج از بازار ایران، ۱۵٫۷ درصد ارزیابی کرد.
سهام شرکت ایران خودرو
شرکت ایران خودرو قانوناً یک شرکت سهامی عام بوده و سهام آن در بازار بورس اوراق بهادار تهران معامله میشود. هرچند دولت در ظاهر سهم کمی در آن دارد اما در حقیقت بازیگران دولتی و شبهدولتی نقش بسیار پررنگی در حاکمیت و مدیریت آن دارند.
بررسیها نشان میدهد شرکت ایران خودرو با یک برنامه پیچیده توانسته ظرف چند سال سهام خود را بفروشد و سپس خودش آن را تحت کنترل بگیرد.
شرکتهای زیرمجموعه ایرانخودرو طی سالهای ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ با خرید سهام شرکت مادر خود موفق به ایجاد پدیده سهامداری چرخهای شدند.
بهگونهای که مجموع میزان سهام تحت تملک تنها سه شرکت (نگار نصر سهم، سرمایهگذاری سمند و بازرگانی سپهر کیش ایرانیان که سهام دو تای نخست ۱۰۰٪ و سومی ۶۰٪ در اختیار ایرانخودرو است) از ۷٫۳۸٪ به ۲۴٫۴۶٪ افزایش یافت.
خبرگزاری فارس در گزارشی در دیماه ۱۳۹۶ اعلام کرد که عملاً ۱۷٪ از سهام ایرانخودرو تحت اختیار شرکت صنایع تولیدی کروز، ۲۱٪ تحت کنترل دولت و نهادهای شبهدولتی، ۲۶٪ زیرمجموعههای خودش و تنها ۲۶٪ به سهامداران خرد تعلق دارد.
ناکامی در سرمایهگذاریهای مشترک
شرکت ایران خودرو همواره مهمترین شریک گروه پیاسای در خاورمیانه بوده اما به باور کارشناسان یکی از دلایل عدم موفقیت سرمایهگذاریهای مشترک شرکت ایران خودرو، علاوهبر تیراژ تولید کم، درصد اندک ساخت داخل در قراردادهای پلتفرمهای خارجی تولید این شرکت است.
بدین صورت که درصد داخلیسازی قطعات پلتفرمهای پژو در سالهای نخست تولید، بنابر قرارداد، در حدود ۳۰٪ بوده و رسیدن این پلتفرمها به ساخت داخل بالای ۹۰٪ گاهی بیش از ۱۵سال زمان برده که سبب عقبماندگی شرکت ایران خودرو و قطعهسازان ایران از خودروسازی روز جهان و بالطبع عدم توانایی آنان در رقابت با خودروسازان خارجی شده است.
ناکارآمدی در بازارهای خارجی
به عنوان نخستین تولیدکننده خودرو در ایران، این شرکت تا به حال نتوانسته موفقیت چشمگیری در بازارهای خارج از ایران کسب کند.
سرمایهگذاریهای متعدد شکستخورده این شرکت در کشورهای گوناگون جهت احداث واحدهای تولید خودرو طی سالهای گذشته یکی پس از دیگری سندی بر سیاسیکاری و نبود برنامهای مدون، علمی و عملی در صادرات شعاری این شرکت است.
عمده دلیل شکست این پروژهها را میتوان در حمایتهای غیراصولی دولت و ناکارآمدی این شرکت در بازار داخلی جستجو کرد شرکتهای بزرگ خودروسازی سایپا و ایران خودرو به لطف حمایتهای بیدریغ دولتهای پس از انقلاب از این شرکتها و تضییع حقوق مصرفکنندگان داخلی امکان ادامه حیات یافتهاند.
رقابت در بازارهای جهانی نیازمند مقدمات و تواناییهایی است که تولیدکنندگان داخلی از آنها بیبهرهاند روند دامپینگ مستمر شرکت ایران خودرو به عنوان بزرگترین شرکت سازنده و صادرکننده خودرو در ایران برای حفظ جایگاه ظاهری در صادرات حاصلی جز افزایش هزینههای سرمایهگذاری و در نتیجه افزایش قیمت و افت کیفیت بیشتر محصولات عرضه شده در بازار داخلی نداشته.
سخن آخر
برای مشاوره بیشتر یا خرید محصول میتوانید با شماره 09353027642 از طریق تلگرام یا واتساپ در تماس باشید.
کیمیا گستر با بیش از 25 سال سابقه در زمینه بلبرینگ و بیرینگ آماده پاسخگویی به سوالات شماست.